NORDIC WALKING

Chůze  se speciálními holemi  zapojuje cca 90% všech svalů. Odlehčuje dolní končetiny, podporuje činnost oběhových a dýchacích orgánů a současně zvyšuje pozitivním způsobem látkovou výměnu, celkový energetický výdej a napomáhá vyplavování toxických látek z těla. Výrazně pomáhá při hubnutí. Současně s tím však paradoxně i přes zvýšenou tepovou frekvenci a celkově vyšší zatížení organizmu subjektivně nevyvolává adekvátní pocity únavy, jež by se dostavily u jiné obdobně energeticky náročné sportovní činnosti, např. u běhu, plavání, veslování a atd. Naopak umožňuje i netrénovaným jedincům podávat dlouhodobě vysoký fyzický výkon. Hovoříme o tzv. "Zátěžovém paradoxu".

 Díky chůzi s holemi se lidé zbavují typických civilizačních neduhů: bolesti zad, hlavy, kloubů, astma a řady dalších neduhů, způsobených naším současným životním stylem.

  K oblibě této chůze přispívá to, že je jednoduchá na naučení, dostupná každému a v každém věku. Pomáhá i lidem, jimž  zdravotní stav jiné pohybové aktivity nedovoluje. Lze ji provozovat prakticky kdykoli a kdekoli, ve volné přírodě nebo ve městě, v každém počasí,  je finančně i organizačně nenáročná.

 

Historie

Nordic walking v doslovném překladu severská chůze, pochází ze skandinávských zemí, přesněji z Finska. Vznik tohoto sportu je spojený s datem 5. ledna 1988, kdy se měl konat v Helsinkách závod na běžkách. Z důvodu nedostatku sněhu museli organizátoři vymyslet jiné řešení. Tak vyrazili závodníci na trať pěšky, pouze s hůlkami. Z počátku sloužil nordic walking  především jako letní trénink běžkařů. Tento sport totiž využívá podobných pohybů jako u běžeckého lyžování a procvičuje tím svalové partie, které jsou pro běh na lyžích nezbytné. Jako samostatnou sportovní disciplínu začali nordic walking provozovat Finové na přelomu 80. a 90. let minulého století. Poté se sport rozšířil po celé Skandinávii a pak i do střední i jižní Evropy. Také v USA si severská chůze získala své příznivce. První zmínky o nordic walkingu ve Spojených státech jsou z roku 1992, pod názvem „pole walking“. V současné době tento sport získává už i v České republice na stále větší popularitě. Jakmile se někdo rozhodne jej vyzkoušet, stane se mu nordic walking příjemným a užitečným společníkem.

 Základem tohoto sportu je chůze se speciálními holemi. Ta však musí být prováděna správně, abychom svému tělu nezpůsobili více škody než užitku.
 

 

PRIESSNITZ WALKING

Tento druh chůze na  Nordic walking vlastně navazuje a výlet s holemi obohacuje o dechová cvičení a ochlazování končetin podle osvědčených metod Vincence  Priessnitze. Po zahřátí chůzí přichází na řadu ochlazování horních končetin. Studená voda zlepší prokrvení organismu a má blahodárný vliv i na psychiku. Pokračuje se chůzí a po dosažení správné teploty následuje protažení svalů (jednoduchými pozicemi z jógy) a dechové cvičení. Prohloubí se dech, zvýší se kapacita plic, ze svalů se vyplaví kyselina mléčná. Následuje znovu chůze a ochlazení dolních končetin. Při pravidelném provozování PW se kromě celkové kondice a imunity zlepšuje i prokrvení rukou a nohou a mizí problém „studených nohou“.

S nápadem propojit severskou chůzi Nordic walking s dechovým cvičením a ochlazováním končetin podle Vincence Priessnitze přišla v roce 2005 Jana Preisslerová.

Penzion Jevany nabízí vypůjčení holí na nordic a priessnitz walking. Hole jsou od českého výrobce - firmy Birki s.r.o.  

Můžete si také objednat kurz priessnittz walking.

CENÍK

Individuální kurzy Priessnitz walkingu:

Kurzy trvají 90 minut není-li dohodnuto jinak a zahrnují zahřátí, nácvik priessnitz walkingu a závěrečné protažení.

2 osoby – 250,- Kč / os.

3 a více osob – 200,- Kč / os.

 

Vypůjčení holí:

Klienti penzionu a účastníci kurzu – zdarma

Ostatní – 1 den – 90 Kč , kauce 500,- Kč  (min. 4 členná skupina)